Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Passing Sepak Bola Kaki Bagian Dalam
Abstract
The purpose of the study was to determine whether there was an effect of asking to learn on the learning outcomes of soccer passing using the inside of the foot in class VIII MTS Bua students. The research method used descriptive research with the independent variable being interest in learning and the dependent variable being the learning outcomes of passing using the inside of the foot. The population is the entire class VIII MTS Bua, namely 6 groups of 55 students. The sample in this study were 20 students of class VIII MTS Bua. The data analysis technique used the SPSS application program. The results of this study the data there is a value of sig.0,000. The value of sig. is less than 0.05 or the value of 0.000 <0.05, then H1 is accepted and H0 is rejected. The variable of interest in learning has tcount that is 8.177 while ttable = 1.725 so tcount > ttable. The conclusion in this study is that there is a significant effect of learning interest on the learning outcomes of soccer passing using the inside of the foot in class VIII MTS Bua students of 88.8%.
Downloads
References
Achmad Farkhan Ghazian. (2021). Survei Minat Belajar Siswa Terhadap Materi Sepak Bola Pada Saat Pandemi Covid 19 ( Studi Kasus SMPN 7 Bangkalan Siswa Kelas VII Sistematika Penulisan Artikel Hasil Penelitian. 19. http://repo.stkippgri-bkl.ac.id/1444/1/Artikel Farhan Pdf.pdf
Ahmad Muhlisin, Made Agus Wijaya, I. G. L. A. P. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(2), 239–247. https://doi.org/10.29303/griya.v1i2.48
Akabar, A., Dehasen Bengkulu Corresponding Author, U., Meranti Raya Nomor, J., Lebar, S., & Bengkulu, K. (2020). Meningkatkan hasil belajar teknik passing kaki bagian dalam pada permainan sepakbola melalui metode bermain berpasangan pada siswa Kelas VII SMP Negeri 14 Bengkulu Tengah. Educative Sportive-EduSport, 2020(2), 52–55.
Alfi Hidayat, R. (2019). Pengaruh Metode Latihan Passing Permainan Sepak Bola Terhadap Hasil Belajar Passing Sepak Bola Menggunakan Kaki Bagian Dalam. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 7(3), 331–335.
Asnaldi, A., FIK-UNP, Z., & M, M. (2018). Hubungan Motivasi Olahraga Dan Kemampuan Motorik Dengan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Siswa Sekolah Dasar Negeri 16 Sintoga Kecamatan Sintuk Toboh Gadang Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal MensSana, 3(2), 16. https://doi.org/10.24036/jm.v3i2.75
Anisa Herdiyana, G. P. W. P. (2016). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Yang Mengacu Pada Pembiasaan Sikap Fair Play Dan Kepercayaan Pada Peserta Didik. Jurnal Olahraga Prestasi, 12(1), 115109. https://doi.org/10.21831/jorpres.v12i1.9498
Asmi, A., Neldi, H., & FIK-UNP, K. (2018). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Melalui Metode Bermain Pada Kelas Viii-4 Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Batusangkar. Jurnal MensSana ,3 (1) ,33. https://doi.org/10.24036/jm.v3i1.64
Darni, Eldawaty, & Edwarsyah. (2018). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Masase Dasar Mahasiswa Fik Unp. Jurnal MensSana, 3(1), 10. https://doi.org/10.24036/jm.v3i1.62
Hendri Taufiqurriza. (2012). Tingkat Keterampilan Dasar Permainan Sepak Bola Pada Siswa Sekolah Dasar. Active - Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 1(1), 1–3. https://doi.org/10.15294/active.v1i1.266
Hita, I putu agus dharma, D. (2020). Model Pembelajaran Passing Bawah Sepakbola Dengan Menggunakan 1, 2 Dan 3 Bola. Jurnal Menssana, 5 No.2, 146–156.
I Komang Suarta, I Putu Panca Adi, I. M. S. J. (2017). e-Journal PJKR Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Jasmani , Kesehatan , dan Rekreasi ( Vol 8 , No 2 , Tahun 2017 ) e-Journal PJKR Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Jasmani , Kesehatan , dan Rekreasi ( Vol 8 , No 2 , Tahun 20. E-Journal PJKR Universitas Pendidikan Ganesha, 8(2).
Ikhsan, K. N., & Hadi, S. (2018). Implementasi dan Pengembangan Kurikulum 2013. In Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan dan Akuntansi) (Vol. 6, Issue 1, p. 193). https://doi.org/10.25157/je.v6i1.1682
Kuswanto, A. (2019). Upaya peningkatan hasil belajar passing kaki bagian dalam pada sepakbola melalui permainan gawang segitiga siswa kelas x sma muhammadiyah bantul tahun ajaran 2018/2019. Skripsi, 8(5), 55. http://eprints.uny.ac.id/65499/
Labani, A. (2013). Survei Kemampuan Teknik Dasar Permainan Sepak Bola Pada Siswa Sdn Pembina Luwuk. Journal of Chemical Information and Modeling, 1689–1699.
Mohamad Aso Samsudin, A. (2021). Peran Guru Profesional Sebagai. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 5(2),37–45. https://journal.ibrahimy.ac.id/index.php/edupedia/article/view/1078
Muh. Syarwan. (2021). Pengaruh Hasil Belajar Passing Kaki Bagian Dalam Dengan Metode Berpasangan Dalam Permainan Sepakbola Siswa Kelas Vii Smp Negeri 3 PolombangkengUtara. http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/19638
Nazirun, N., Gazali, N., & Fikri, M. (2020). Minat Siswa Terhadap Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Penjakora, 6(2),119. https://doi.org/10.23887/penjakora.v6i2.20898
Putriku, A. E. (2018). Pengaruh Tingkat Pendidikan Orang Tua, Penghasilan Orangtua, Dan Minat Belajar Mahasiswa Terhadap Prestasi Mahasiswa Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Stambuk 2014 Universitas Hkbp Nommensen. Niagawan,7(1),50–58. https://doi.org/10.24114/niaga.v7i1.9355
Ridlo, A. F., Basri, H., & Ramadhan, F. P. (2020). Pengaruh Variasi Latihan Untuk Meningkatkan Hasil Passing Dalam Permainan Sepakbola Pada Ssb Mutiara Babakan Kabupaten Bogor. Motion: Jurnal Riset Physical Education, 10(2), 101–107. https://doi.org/10.33558/motion.v10i2.1961
Rizqi Ramadhani Bachtiar. (2021). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Volume 09 Nomor 02 Tahun 2021. Ejournal.Unesa.Ac.Id, 1(1), 27–45. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/42154
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alvabeta CV.
Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1),35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : PT. Rineka Cipta.
Sardiman. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Utami, Y. S. (2013). Peran Guru Dalam Menciptakan Pembelajaran Alam Kelas V Di Sekolah Dasar Negeri Kranggan 2 Kota Mojokerto Skripsi Oleh : Program Studi Pendidikan Guru Madrasah.
Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232–243. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i3.142
Copyright (c) 2022 Jurnal MensSana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.